Rugbrøds smulder – raspens grove fætter

Ofte kan det være svært at få bugt med de sidste kedelige stykke rugbrød i posen. Der ligger tit 2-3 skiver tilbage, som er kedelige og tørre, men alligevel også for lidt at gemme på. Derfor har jeg fundet på noget smart, som jeg gør med mine skiver overflødige rugbrød; jeg blender dem. Det lyder måske temmelig underligt, men prøv at følge mig lidt endnu: Hvis du, hver gang du har en rest rugbrød tilovers, blender det, og gemmer det i fryseren, har du altid lidt rugbrødssmulder (eller -rasp) ved hånden, samtidig med at du er med til at stoppe spild af mad.  Du kan læse mere om hvad du ellers kan gemme i din fryser her, hvor jeg kommer med tips og tricks til at undgå madspild i hverdagen.

 

Denne rugbrødssmulder kan du bruge til massevis af retter. For en nemheds skyld skal jeg nok komme med et par eksempler:

  • Hjemmelavet rugbrødsdrys (eller ymerdrys):IMG_0636
    Det eneste du skal bruge er dit rugbrødssmulder (tag gerne den mængde du skal bruge ud af fryseren aftenen før, så det ikke er frossent ved tilberedningen af rugbrødsdrysset) og lidt sukker (ca. 75 gr. rørsukker eller brun farin pr. 300 gr rugbrød). Disse to ingredienser blandes godt, og hældes på en bageplade med et stykke bagepapir. Eventuelt kan du tilføje lidt smør i små stykker, eller lidt stødt kanel eller lidt kardemomme før du hælder blandingen på en bageplade, men det bestemmer du selv.
    Rugbrødssmulder og sukker ristes i ovnen ved 150-200 grader i 10-12 minutter. Rugbrødsdrysset bliver lækrest hvis du rører rundt i blandingen flere gange mens det ristes i ovnen, for så bliver det mere jævnt ristet. Du skal ikke nødvendigvis riste rugbrødsdrysset knastørt, da det bliver sprødt under afkølingen. Når blandingen er færdig, tager du den ud og lader den afkøle helt, før du hælder den i en lufttæt beholder og opbevarer den køligt og tørt. Så har du lækker hjemmelavet rugbrødsdrys til din morgenmad.

 

  • Som “groft indslag” i bolledejen
    Når du har lidt rugbrødssmulder tilovers, kan du sagtens blande den i dejen når du bager boller eller brød. Ved at hælde lidt rugbrødssmulder i dejen får du grovere, sundere og mere mættende brød og boller med højere indhold af fuldkorn og fibre. Fordelen ved denne mulighed er, at når fibrene kommer fra rugbrødssmulder, bliver dejen mere fugtig og let og ikke så tung og tør som den kan være når man bruge fuldkornsmel. Derfor er der mange fordele ved at tilsætte et par håndfulde rugbrødssmulder til dit bagværk. Endnu en er, at du kan tilsætte rugbrødssmulderet nærmest direkte fra frost, bare ikke i store klumper, men gerne mens det stadig er fugtigt, køligt eller ved at tø op.

 

  • Som ingrediens i din egen mysliIMG_0461
    Jeg elsker yoghurt med mysli til morgenmad, men jeg har haft super svært ved at finde en mysli som jeg synes er spændende. Oftest synes jeg hurtigt de varianter man kan købe, bliver lidt for tørre og kedelige. Derfor har jeg fundet på min egen variant. Den er ikke spor indviklet, og kan laves af præcis de ting du har i skabene, så du ikke nødvendigvis behøver at skulle ud og handle stort ind først. I min version skal der dog en del forskellige ting i, men når du handler ind til det, har du også ingredienserne til flere omgange mysli. Derudover tager min variant ingen tid at lave, og kan laves af de fleste.
    I finder opskriften på min ynglings mysli lige her.

 

  • Som sundere alternativ til almindelig rasp
    Jeg har tidligere skrevet om, hvordan du kan forvandle dine gamle rundstykker til den lækreste hjemmelavede rasp. Men hvis du gerne vil have en lidt sundere variant, kan du bruge den noget grovere variant, nemlig denne rugbrødssmulder. Du kan bruge denne type rugbrødssmulder eller rugbrødsrasp som et sundere alternativ til den almindelige hvide rasp i f.eks. frikadellefarsen, til kødbollerne eller i farsbrødet. Hvis du synes det er for kedeligt og kommer til at smage ‘for sundt’ kan du også bare erstatte halvdelen af den hvide rasp med rugbrødsvarianten. Det hjælper jo alt sammen i det store billede.. 🙂
    Du kan også bruge denne grovere variant til paneringen af f.eks. fiskefileter, kyllingebryster eller andet. Og igen – hvis det bliver for groft, kan du også sagtens bare bruge 50/50 af rugbrødssmulder og almindelig rasp, det er også super lækkert.

 

  • Lækre, sprøde broccoli-cheese toppe:
    IMG_0629I disse små herligheder er rugbrødssmulder en af hovedingredienserne.
    Jeg har tidligere lagt opskriften op på disse små herligheder, men de er klart værd at nævne igen. Tro mig, de er virkelig lækre, passer til stort set alle lejligheder; tapasbordet, brunchen, picnicen, madpakken, mellemmadden, den lille sult, aftensnacken, aftensmaden, det hele! Derudover er den vældig vellidt og kan spises af alle, selv de som påstår de ikke kan lide broccoli, og ja, jeg er så sikker i min sag at jeg gerne vil tage væddemålet op! 🙂
    Find opskriften lige her.

 

Dette er jo selvfølgelig kun et par eksempler, i virkeligheden er der mange flere, det handler bare om at være kreativ og se mulighederne i dine rester. For selvom du ikke umiddelbart synes at to skiver tørt rugbrød, virker så farligt interessant, kan den rumme masser af muligheder, se bare ovenstående, eller tilføj selv flere. Jeg vil hellere end gerne høre om dem 🙂

 

Held og lykke derude!

1 Kommentar

  1. Pingback: Min helt egen super sprøde ynglings-mysli - Rikkes Rester

Skriv kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.