Boost din sundhed: Grøn sauce med masser af grøntsager

Ofte går jeg i køkkenet for at lave aftensmad uden den helt store plan for hvad det skal ende med. Oftest starter jeg med at se hvad mit køleskab og fryser byder på, og lader mig derefter inspirere af indholdet. Nogle gange er der noget kød, som trænger til at blive spist. Så finder jeg på en måde at få det brugt på. Sådan plejer min tur gennem køkkenet at foregå: Jeg ser hvilke råvarer der er, og finder på nye og spændende måder at tilberede det på, så jeg kan få maden brugt.

Det er måske også en af grundende til, at jeg er rimelig god til at få brugt det hele og undgå madspild. Jeg synes nemlig virkelig at alle burde gøre noget for, at være med til at stoppe spild af mad. Jeg går meget op i at undgå madspild, så jeg finder ofte på nye, spændende måder at tilberede maden på, så jeg ikke skal smide den ud. Som sagt, nogle gange ligger mit fokus på kødet, andre gange på tilbehøret eller grøntsagerne. En af gangene, hvor netop grøntsagerne var i fokus, endte aftensmaden med netop denne sundhedsbooster, bestående af en lækker, grøn sauce, spinatpasta og et lækkert, saftig kyllingebryst. Og det blev virkelig godt!

Grøntsagerne behøver ikke at være fremtrædende, for at være en stor del af retten

Jeg plejer at være ret glad for at få grøntsagerne sneget ind i selve retten, da jeg synes det er svært at få lavet lækker og spændende salat som tilbehør hver dag. Der skal nemlig oftest en del elementer til, før en salat bliver sådan rigtig spændende. Og det kræver en masse indkøb at råvarer, som jeg måske ikke når at få spist indenfor deres holdbarhed, fordi jeg oftest kun laver mad til mig selv.

Derfor synes jeg ofte at det er lettere, at få blandet grøntsagerne ind i selve aftensmåltidet, ved at blande dem i eksempelvis kødsovsen, pastaretten, wokken eller noget helt andet. Dette var altså også tilfældet her, hvor aftensmaden bestod af en lækker, grøntsags sauce med spinatpasta og kylling til.

Jeg kom på retten, ved at kigge i min fryser. Her fandt jeg en pose frossen, flødestuvet spinat og en pose edamamebønner. Samtidig vidste jeg, at der i køleskabet lå et helt bundt frisk asparges og et lille bundt porrer. Derfor tænkte jeg, at det her må kunne lavet til et eller andet lækkert, og da jeg i forvejen er kæmpe fan at stuvet spinat, tænkte jeg at booste klassikeren op, med endnu flere skønne grøntsager.

Til min grøntsagssauce brugte jeg: 

  • En pose frossen, flødestuvet spinat
  • En pose edamamebønner fra frost
  • Et helt bundt friske apsarges
  • Et lille bundt porrer
  • Ca. ½ liter mælk
  • En klat smør
  • Lidt mel, til jævning
  • Fintreven muskatnød
  • Salt og peber
  • En god håndfuld fintreven parmesanost

Sådan gør du:

Start med tø spinaten op over svag varme i en kasserolle, med en smule af mælken.

Mens spinaten optør kan du rense asparges og porrer. Skær dem derefter i fine, mundrette stykker. Du kan skære dem i stort set den størrelse du ønsker, men helst nogenlunde fine og små. Men dog heller ikke alt for småt, man skal helst nogenlunde kunne se ingredienserne i det man spiser 🙂

Hæld alle porrer, asparges og edamamebønnerne op i et smurt, halvstort, indfast fad. Når spinaten er tøet helt op i gryden, hældes spinaten over grøntsagren i det indfaste fad. Derefter smelter du smørret i gryden – det skal kun smelte, ikke blive brunt.

 Når smørret er smeltet, rører melet i, så du får en sammenhængende masse. Herefter tilsættes mælken, lidt efter lidt, under kraftig omrøring. Når mælkesaucen har den ønskede tykkelse, smages den til med salt, peber og muskatnød. Mælkesaucen må gerne være lidt mere salt end man skulle tro, da grøntsagerne skal bruge en del salt, for at smage af noget. Til sidst hældes mælkesaucen over grøntsagren i det ildfaste fad, og det hele vendes, så mælkesaucen er ligeligt fordelt over alle grøntsagerne.

Til sidst rives parmesanosten over grøntsagsfadet. Hvis man ønsker en rigtig sprød overflade, kan man eventuelt også drysse lidt rasp på toppen, men det er ikke nødvendigt.

Til sidst sættes fadet i ovnen og grøntsags saucen bages ved 200 grader varmluft i 20-30 minutter.

Tip, til når det virkelig skal være nemt:

Fordi jeg er vild med de nemme løsninger, som oven i købet giver mindre opvask til mig, lagde jeg kyllingebrysterne på toppen af grøntsags saucen i det ildfaste fad. På den måde fik kyllingerne den tid de skulle have i ovnen, men uden at blive tørre, da de lå på toppen af rigeligt væske. Og både kylling og grøntsags saucen skulle jo alligevel i ovnen, så hvorfor ikke slå to fluer med et smæk?

Tip til servering:

Mens kyllingen og grøntsags saucen var i ovnen, kogte jeg lynhurtigt en omgang frisk spinat pasta, som jeg serverede til, og det fungere helt perfekt.

Hvis man helst vil undgå kulhydraterne fra pastaen, kan man også sagtens bare spise grøntsags saucen med kyllingen, og så helt springe pastaen over. Dog er jeg en rigtig pasta-pige, så jeg udnytter enhver mulighed for at servere pasta, og denne gang fungerede det virkelig godt sammen.

Man kan også servere en smule godt brød til retten, specielt hvis man virkelig vil have hver en bid af saucen med, og det vil man jo oftest 🙂

Velbekomme!

 

 

Skriv kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.